Jeugddagen

1

Zaterdag 4 oktober werd door de vogelvereniging Tropenpracht in Beilen weer de jaarlijkse jeugddag georganiseerd. Ook dit jaar hebben enkele van onze jeugdleden aan de jeugddag meegedaan.
Zo togen Tinus, Tieme en Pieter in de vroege ochtend samen met Jarne, Marielle en Niek naar Beilen.

Totaal 15 inzenders hadden met 93 vogels een mooie en een leerzame dag. De keurmeesters H van der Kolk en K.Dijkink hadden hun handen vol aan de inzendingen naast keuren diende er ook tekst en uitleg te worden gegeven over de vogels wat extra tijd koste maar wel zeer leerzaam was, zelfs voor de ouders.

Om deze tijd te doden was er een speelhoek voor de enthousiaste bouwers en was er een demonstratie over de zangkanarie Timbrado. Ook werd er een presentatie verzorgt door Remco Poelarends over volièrebouw en door Henk Lohmulder over gouldamadines.

Aan het eind van de dag bleek Marielle wederom kampioen bij de tropn te zijn geworden, dit keer met een zebravink bleekrug grijs met 91 punten. De andere vogels van Marielle behalden 90, 89, 89 en 87 punten.

Jarne had totaal 9 vogels ingezonden en behaalde hiermee drie maal 88 punten, vijf maal 87 punten, één maal 86 en één maal 85 punten.

Niek behaalde met zijn kanaries twee maal 86 en één maal 82 punten.

2

Zaterdag 25 november werd de jeugddistrictdag georganiseerd door de vogelvereniging Erica en Omstreken.
Als bestuur vonden we dat we hier met onze jeugdleden naar toe moesten. En zo togen Jans, Tieme en Pieter deze morgen al vroeg met Stan, Niek, Jarne en Marielle en de vogels naar Erica.
Na een mooi rondje door Emmen kwamen we in Erica hartelijk ontvangen en nadat de vogels waren ingebracht kregen de jeugdleden naast enkele consumptiebonnen een formulier voor een prijsvraag. In de ruimte hingen enkele posters met diverse vogels uit de vrije natuur. Een ieder moest van deze vogels zoveel mogelijk de namen noteren.

Ondertussen werden men één voor een met hun vogels bij de keurmeester geroepen waarna de vogels werden gekeurd. Alle puntjes werden op een voor de kinderen zeer leerzame manier behandeld. En op alle vragen kreeg men van de keurmeesters een goed antwoord.
Aan het eind van de dag bleek dat de resultaten van onze jeugdleden zeker goed waren te noemen.

Marielle behaalde bij de tropen met een Zebravink Masker Grijs de 1e prijs met 90+ punten, een tweede Zebravink behaalde 88 punten.

Jarne behaalde bij de tropen met een Roodkoppaarsborst Gouldamadine de 2e prijs met 90 punten.

De twee Bourksparkieten van Stan behaalden aal twee 88 punten.

Niek behaalde met zijn twee Grasparkieten 88 en 87 punten.

Na afloop bleek Marielle bij de prijsvraag een 2e prijs te hebben gewonnen en na het uitreiken van de overige prijzen kreeg iedere inzender ook nog een blijvende herinnering aan deze leuke en leerzame dag.

3

Zaterdag 3 oktober werd door de vogelvereniging Tropenpracht in Beilen weer de jaarlijkse jeugddag georganiseerd. Ook dit jaar hebben enkele van onze jeugdleden aan de jeugddag meegedaan.
Naast Jarne, Mariëlle en Niek waren Bart en Stan dit jaar ook present in Beilen.

19 inzenders hadden met 89 ingezonden vogels een mooie en een leerzame dag. De keurmeesters H van der Kolk, C. van Elven en K. Dijkink hadden ook dit jaar weer hun handen vol aan het keuren. Naast het keuren werd ook veel tijd besteed aan tekst en uitleg over de vogels. Al met al was het weer zeer leerzaam voor de jeugdleden, maar ook de ouders hebben weer heel wat opgestoken.

Mariëlle werd wederom kampioen bij de tropen, ook dit keer weer met een zebravink bleekrug grijs met 91 punten. De andere vogels van Mariëlle behaalden 90, 88, en 87 punten.
Jarne behaalde een tweede prijs bij de tropen met een Gouldamadine, roodkop lichtgroep paarsborst man met 90+ punten. De andere vogels van Jarne behaalden 90, 89, en 87 punten. Stan werd bij de grote parkieten kampioen met een Bourksparkiet opaline bronsfallow wildkleur man met 91 punten. De overige vogels van Stan behaalden 90 en 87 punten.Niek behaalde met zijn grasparkieten 88, 87, 86 en 85 punten.Bart haalde met zijn zebravinken 87 en 86 punten en met een kanarie 85 punten.De jeugdleden van onze vereniging kunnen terug op een geslaagde dag waarbij meedoen belangrijker is dan winnen. Maar hebben toch laten zien dat er in Gieten bij de jeugd goede vogels worden gekweekt.